телефоны адвокатского объединения (044) 228-72-63, (044) 228-72-53

Ви є тут

Щодо мораторію на проведення перевірок бізнеса

Вівторок, 19 Червень, 2018

Ми всі пам’ятаємо, що для бізнесу рік розпочався з добрих новин – два місяці діяв мораторій на проведення планових перевірок контролюючими органами, а позапланові можна було проводити лише у виключних випадках. Це визначалось Законом України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». Однак з 23.02.2018 року набрала чинності Постанова № 1104, якою КМУ визначив перелік органів, на які не поширюється дія мораторію. Тож всі органи, що можуть проводити перевірки фактично розподілено на три групи, які наділені різним обсягом прав щодо проведення перевірок:

1 група — для якої нічого не змінилося

Більшість контролюючих органів під час проведення перевірок керуються Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі  - Закон 877) - він визначає підстави і порядок проведення перевірок, права контролюючих органів та суб’єктів господарювання. Однак на деякі органи він не поширюється і вони проводитимуть перевірки відповідно до своїх окремих законів, адже мораторій на перевірки не має до них відношення.

Це такі органи:

- Національний банк України, 

- Митниці ДФС,

- Державна служба експортного контролю України,

- Державна аудиторська служба України,

- Антимонопольний комітет України, 

- Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення, 

- Органи ринкового нагляду (Укртрансбезпека; Держархбудінспекція; ДСНС (пожежники); Держпраці; Держлікслужба; Держекоінспекція; Держпродспоживслужба) — щодо контролю відповідності нехарчової продукції встановленим вимогам. Перелік продукції, яка підлягає контролю та компетенція кожного із органів ринкового нагляду і контролю нехарчової продукції визначені у Постанові Кабміну №1069 від 28.12.2016р.

2 група - виведенні з-під мораторію

Постановою КМУ № 1104 визначені органи, які повністю виведені з-під дії мораторію на перевірки. Наприклад, Держгеокадастр, який контролює дотримання земельного законодавства, використання та охорону земель усіх категорій і форм власності, дотримання вимог до родючості ґрунтів.

Особливості проведення позапланових перевірок органами, виведеними з-під мораторію:

Є сфери, перевірки у яких регулюються як Законом № 877, так і окремими «спеціальними» законами. Наприклад, ДАБІ та місцеві органи архітектурно будівельного контролю керуються ЗУ “Про регулювання містобудівної діяльності”. Певні положення Закону № 877  поширюються на ці органи, але підстави позапланових перевірок завжди визначаються профільними законами.

Зокрема:

- ДФС - Податковий кодекс України, Митний кодекс України;

- Державна інспекція ядерного регулювання України - ЗУ «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку»;

- ДАБІ, Департамент з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва, Виконавчі органи з питань державного архітектурно-будівельного контролю сільських, селищних, міських рад - ЗУ “Про регулювання містобудівної діяльності”;

- Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг - ЗУ «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг»;

- Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку - ЗУ «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», рішення НКЦПФР №161 та №1178;

- Державна авіаційна служба України - Повітряний кодекс України;

- Органи ліцензування: Мінприроди, Держлікслужба, Держпраці -  ЗУ «Про ліцензування видів господарської діяльності»;

- Державна служба України з питань праці та виконавчі органи міських рад міст обласного значення та сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад - Постанова КМУ № 295 від 26.04.2017р.;

Після 23 лютого перевірки всіх цих органів вивели з-під дії мораторію, тому з 23 лютого вони можуть проводити перевірки у звичайному режимі.

Інша частина контролюючих органів, які виведені з-під мораторію - можуть проводити позапланові перевірки лише за наявності підстав, які визначені Законом №877. Зокрема це:

1. Державна екологічна інспекція України, але тільки в частині контролю за додержанням вимог законодавства щодо екологічної та радіаційної безпеки. 

2. Державна служба України з лікарських засобів та контролю за наркотиками. 

3. Державна служба спеціального зв'язку та захисту інформації України. 

4. Державна служба геології та надр України. 

5. Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру. 

6. Державна служба України з питань праці. 

7. Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, (але лише в частині здійснення ветеринарно-санітарного контролю; контролю за дотриманням санітарного законодавства; контролю за безпечністю та окремими показниками якості харчових продуктів; контролю за дотриманням законодавства про захист прав споживачів; державного нагляду у сферах карантину та захисту рослин). 

8. Державна служба України з надзвичайних ситуацій, та лише в частині здійснення контролю щодо об’єктів соціальної сфери (заклади оздоровлення та відпочинку дітей; інтернати; заклади дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та спеціалізованої освіти) та суб’єктів господарювання з високим ступенем ризику. 

Підстави для проведення позапланової перевірки для цих органів:

1. Ініціатива самого підприємства; 

2. Виявлення недостовірних даних у документах обов’язкової звітності, якщо підприємство не уточнило дані протягом місяця з дня подання документа; 

3. Перевірка виконання приписів/розпоряджень, які контролюючий орган виніс за результатами попередньої перевірки; 

4. Неподання підприємством обов’язкової звітності два звітні періоди підряд; 

5. Доручення Прем'єр-міністра України про перевірку підприємств у відповідній сфері; 

6. Аварія, смерть потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що були пов'язані з діяльністю підприємства. 

Під час проведення позапланової перевірки контролюючі органи можуть перевіряти тільки ті обставини, які стали підставою для проведення позапланової перевірки.

Планові ж перевірки можна проводити тільки відповідно до річних планів, які контролюючі органи затверджують і оприлюднюють на своїх веб-сайтах до 1 грудня.

3 група  - ті, що залишаються під дією мораторію до кінця 2018 року

Закон забороняє таким органам у 2018 році проводити планові перевірки всіх підприємств та фізичних осіб-підприємців.

Передбачено шість підстав для проведення такими органами позапланових перевірок:

1. Скарга фізичної особи (якщо згоду на таку перевірку дасть Державна регуляторна служба України); 

2. Ініціатива самого підприємства; 

3. Рішення суду; 

4. Аварія, смерть потерпілого внаслідок нещасного випадку (якщо це пов’язано з діяльністю підприємства); 

5. Подія, яка має значний негативний вплив на людину, навколишнє середовище та безпеку держави. Поки ніхто не знає що це за такі події, тому що критерії для визначення негативного впливу має встановити Кабінет Міністрів України; 

6. Перевірка виконання припису, винесеного за результатами попередньої перевірки. 

Цей перелік вичерпний.

Закон №877 передбачає право підприємства не допускати інспекторів до проведення перевірки, якщо контролюючий орган не затвердив і не оприлюднив на своєму веб-сайті уніфіковану форму акта перевірки, в якій передбачив перелік питань, які підлягають перевірці, залежно від ступеня ризику. 

Як бачимо, в даній сфері існує багато нюансів, тому, щоб не втратити дорогоцінний час та кошти, рекомендуємо звертатись за професійною допомогою до наших адвокатів для своєчасного та правильного реагування у всіх спірних ситуаціях.